کاربردهای تله متری در صنایع مختلف :

هواشناسی

در علم هواشناسی از دستگاه های تله متری برای جمع آوری داده های ایستگاه های هوایی و ایستگاه های زمینی دور از دسترس استفاده می شود و پیشینه ی آن به سال ۱۹۲۰ میلادی باز می گردد.

صنایع نفت و گاز :

از علم تله متری در حفاری چاه ها ، جمع آوری اطلاعات از عمق زمین و مانتورینگ آنلاین داده ها در صنعت نفت و گاز به طور ویژه ای استفاده می گردد.

هوا و فضا :

در ماهواره ها و فضا پیما ها از تله متری برای مخابره داده های به زمین استفاده می شود که می تواند تا شعاع بیش از ۱۰ میلیارد کیلومتری زمین را پوشش دهد. (NASA Deep Space Network)

کشاورزی :

در مزارع کشاورزی همه چیز به آب و هوا و خاک بستگی دارد ، از این رو از دستگاه های تله متری برای مانیتورینگ اطلاعاتی مانند دمای هوا ، میزان رطوبت خاک ، میزان بارش باران ، شدت و میزان تابش خورشید ، کم آبی و … استفاده می شود. این اطلاعات برای اخذ تصمیمات مهم در حوزه کشاورزی ضروری است و با استفاده از این اطلاعات مزارع کشاورزی می توانند بیشترین بازدهی را داشته باشند.

مدیریت آب و فاضلاب

استفاده از سیستم تله متری نقش بسیارکلیدی در بهبود عملکرد شرکت های آب و فاضلاب داشته است. با استفاده از سیستم تله متری شرکت های آب و فاضلاب می توانند پارامتر های مختلف مانند کیفیت آب ، میزان آب های جاری در سطح زمین ، میزان آب های عبوری از لوله ها ، تشخیص نشتی و میزان نشتی در شبکه های توزیع را مانیتور کنند. همچنین از سیستم های تله متری برای حفاظت از تجهیزاتی مانند ترانس، پمپ و تله متری ایستگاه پمپاژ استفاده می شود.

همچنین سیستم های کنترل تله متری امکان خاموش و روشن کردن ( کنترل ) تجهیزات از راه دور را نیز برای مدیریت آب و فاضلاب فراهم نموده است.

مدیریت مصرف انرژی :

در ساختمان ها و شرکت های بزرگ، میزان مصرف انرژی توسط دستگاه های مختلف به واحد مربوطه ارسال و در آنجا مانیتور یا ذخیره می شود.

صنایع موشکی :

در صنعت موشکی، از سیستم تله متری برای تشخیص موقعیت، سلامت پرتاب و اطمینان از قرار داشتن در ناحیه امن استفاده می گردد .

توزیع منابع :

از تله متری برای توزیع درست منابع در مناطق گسترده نیز استفاده میگردد. به عنوان مثال برای تقسیم سوخت بین جایگاه های عرضه سوخت می توان میزان ذخیره مخزن جایگاه ها و شدت مصرف را در نرم افزاری به صورت آنلاین جمع آوری نمود و بر اساس این روند سرعت و میزان توزیع سوخت را اولویت بندی نمود.

تحقیقات حیات وحش :

با قراردادن تگ های ویژه ای بر روی جانوران می توان زندگی یک گونه وحشی را در حیات وحش مانیتور نمود و اطلاعات بسیاری در مورد گونه های جانوری بدست آورد.

ارتباطات سیار :

از سیستم های تله متری برای مانیتورینگ ایستگاه های ارتباط سیار مانند دکل های موبایل استفاده می شود که در صورت بروز مشکل در سیستم به پرسنل مربوطه جهت سرویس ایستگاه اطلاع رسانی شود.

انبار های دارو و مواد غذایی

در انبار های دارو و مواد غذایی و سایر مواد فاسد شدنی، با قرار دادن دستگاه های تله متری پارامترهای مختلفی نظیر رطوبت ، دما و … را مانیتور و ذخیره می کنند تا از سلامت محصول در دوره نگه داری اطمینان حاصل شود.