تله متری چیست ؟

تله متری به روند اندازه گیری پارامتر یا جمع آوری اطلاعات از یک یا چند ایستگاه دور از مرکز یا غیر قابل دسترس و انتقال اطلاعات از طریق یک ارتباطات رادیویی به نحوی که داده ها از ایستگاه های راه دور برای واحد مانیتورینگ در مرکز کنترل ارسال شود. با وجود اینکه واژه ی تله متری بیشتر برای دستگاه هایی با ارتباط بی سیم و کنترل از راه دور به کار می رود، ، با اینحال تله متری انتقال اطلاعات از طریق خطوط تلفن ، شبکه های LAN ، فیبر نوری و سایر ارتباطات سیمی را نیز در بر می گیرد. امروزه اغلب دستگاه های تله متری از مزایای ارتباط از طریق شبکه های GSM موبایل بهره مند هستند و با استفاده از شبکه های GSM می توانند در اکثر نقاط به کار گرفته شوند و ارتباطی ارزان و پایدار را از طریق پیام کوتاهSMS با مرکز خود برقرار کنند.

Telemeter به دستگاهی اطلاق می شود که برای اندازه گیری هر کمیتی به کار گرفته می شود و شامل سنسور، کانال ارتباطی و دستگاه نمایش ، ذخیره سازی یا کنترل باشد.

در واقع با استفاده از تجهیزات ابزار دقیق مانند دبی سنج، کلر سنج، سطح سنج و سایر تجهیزات اطلاعات اندازه گیری شده ی پارامترهای مختلف را در سیستم کنترل موجود در ایستگاه های چاه آب ذخیره نموده و اطلاعات توسط لینک های رادیویی و آنتن های نصب شده بر روی دکل ها اطلاعات را به مرکز کنترل منتقل می کند. انتخاب نوع آنتن، لینک های رادیویی جهت ارتباط دیتاها، انتخاب ارتفاع دکل های مورد نیاز و همچنین نوع پروتکل ارتباطی از مهمترین پارامترهایی است که طراح در حین طراحی باید محاسبه و مهندسی کند.