اهمیت تله متری و اسکادا در مدیریت شبکه های آب و فاضلاب

با توجه به کمبود آب و کاهش بارندگی یا عدم بهره وری مناسب از منابع آبی در مناطق مختلف کشور، می تواند مانعی جدی برای توسعه هر کشوری محسوب گردد. بنابراین امروزه با بهره جستن از تکنولوژی های نوین و مدیریت صحیح، می توان با چالش های پیش رو که ناشی از کمبود آب می باشد، مقابله نمود.

در واقع خشكسالي هاي پي در پي گذشته ومتعاقب آن جيره بندي آب شرب زنگ خطري براي متوليان تامين آب شرب شهرها و روستاها بوده است و از این رو همواره در پي يافتن راه حلي مناسب براي حل مشکل آب مورد نياز و از آن مهم تر مديريت صحيح آن بوده اند. از اینرو مهندسین و متخصصین منابع آب، با به کار گرفتن دانش فنی و علمی منطبق با استاندارهای جهانی، و همچنین با رعایت اصول در صرفه جوئی در مراحل مختلف از جمله تولید، توزیع و مصرف آن و شناخت بیشتر منابع آب و تاسیسات آبی، تلاش نموده تا روند رسیدن به مرزهای بحران آب را کندتر و نزولی نمایند. یکی از بهترین روش های مناسب برای مدیریت کارآمد تامین و توزیع آب، تهیه و اجرای طرح های نوین کنترل هوشمند تاسیسات آبرسانی و کنترل از راه دور می باشد. سیستم مورد نیاز جهت تحقق نظارت جامع و بلادرنگ، سامانه ی SCADA می باشد.
SCADA یا (Supervisory Control And Data Acquisition) در صنعت برق و کنترل از راه دور یا تله متری در صنعت آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد.
باتوجه به اهميت به كارگيري سيستم‌هاي تله‌متري و كنترل از راه دور (اسكادا) در بهبود بهره‌برداري از تأسيسات آب و فاضلاب كشور و تأثير قابل ملاحظه در افزايش راندمان كمي و كيفي پارامترهاي بخش آب و فاضلاب، استفاده از این سیستم ها در دستور کار شرکت ها آب و فاضلاب شهری و روستایی قرار گرفته است.

مزایای استفاده از سامانه های اسکادا و تله متری در مدیریت شبکه های آب و فاضلاب و آبرسانی

با بهره گیری از یک سامانه ی کنترلی شامل سخت افزار و نرم افزار با قابلیت اعتماد و دقت بالا، می توان بر کلیه فرآیندهای تولید، انتقال، ذخیره سازی و توزیع آب، نظارتی جامع داشت.
با توجه به ماهیت شبکه آبرسانی و فاصله منابع تولید به ویژه چاه ها و مخازن از یکدیگر و نیز از ایستگاه های پمپاژ، کنترل شبکه آبرسانی مستلزم وجود تعداد زیادی اپراتور و هزینه های بالای بهره برداری و نگهداری و رفت و آمد و قبول خطاهای ناشی از عملکرد اشتباه و یا تاخیرات آنها می باشد که با نصب سامانه های اسکادا، تله متری و کنترل از راه دور می توان کل شبکه آب رسانی را همزمان در یک یا چند محل و با تعداد محدودی اپراتور تحت کنترل قرار داد و تصمیم های صحیح را سریع و با توجه به موقعیت های مختلف اتخاذ کرد. این که مدیران و مسئولان مختلف بتوانند در هر لحظه و از هر مکان بر اساس درجه ی اولویت و دسترسی خود بر فرآیند تولید، انتقال و توزیع نظارت داشته و در صورت امکان و مجاز بودن از لحاظ دسترسی، بتوانند این فرآیند را کنترل و هدایت کنند، هدفی است که با طراحی یک شبکه ی اسکادا با پایه گذاری صحیح سخت ا فزاری و نرم افزاری می توان به آن دست یافت.

اهداف کلی به کارگیری سامانه های اسکادا و تله متری در تاسیسات آب وفاضلاب شامل موارد زیر میباشد :

1- مدیریت تولید، انتقال و ذخیره سازی آب
2- مدیریت مصرف
3- مدیریت فشار
4- مدیریت تقاضای شبکه
5- مدیریت آب بدون در آمد
6- مدیریت انرژی
7- مدیریت کیفیت آب
8- حفاظت فیزیکی تاسیسات